Allt börjar i skolans organisation – del 3

Det här är det sista inlägget av tre. Du hittar del 1 här och del 2 här. Stoffet till inläggen utgår från studien Bureaucracies in Schools – Approaches to Support Measures in Swedish Schools Seen in the Light of Skrtic’s Theories (2017) och de tankar som väcktes hos mig när jag läste den. I det här tredje inlägget är…Fortsätt läsa Allt börjar i skolans organisation – del 3

Allt börjar i skolans organisation – del 2

Det här är det andra inlägget i raden av tre som handlar om skolans organisation och arbetet med stödinsatser. Inläggen berör hur organisationen i sig skapar både hinder och möjligheter för skolans förmåga att möta och stödja alla elever. Inläggen inspirerass av och tar till viss del sin utgångspunkt i studien Bureaucracies in Schools – Approaches to…Fortsätt läsa Allt börjar i skolans organisation – del 2

Allt börjar i skolans organisation – del 1

Lärare tycker sig inte ha kompetens nog att undervisa elever inom NPF utan ser det som en uppgift för exempelvis speciallärare eller specialpedagoger.  Lärare vänder ut och in på sig själva för att skräddarsy undervisning (anpassa) för varje enskild elev. Allt för stort fokus hamnar på att anpassa med konsekvensen att träning och utveckling av…Fortsätt läsa Allt börjar i skolans organisation – del 1

Digital release & webbinarium

Den 23 mars firar jag och Ida Necovski boksläpp av boken Specialpedagog med kompetens att utveckla skolan tillsammans med Gothia Kompetens genom en kostnadsfri digital release och webbinarium. Mer information hittar du genom att klicka på länken och där finns även länk för anmälan. Vi kallar specialpedagogens kapacitet för processkompetens, en kompetens som handlar om…Fortsätt läsa Digital release & webbinarium

Att leda elevhälsoarbete och en hälsofrämjande skolutveckling

Under våren läser jag en kurs vid Göteborgs Universitet som heter Elevhälsa och hälsofrämjande skolutveckling. Kursen ger mig möjlighet att zooma in och fokusera lite extra på detta viktiga ämne, vilket är en ynnest för mig som är lite nördig när det kommer till just det här området. En sak som jag själv är extra…Fortsätt läsa Att leda elevhälsoarbete och en hälsofrämjande skolutveckling

Planera, bedöma och ge återkoppling…då är det är behoven som är basen

I det här inlägget tänker jag slå ett slag för elevers behov – som basen, en avgörande utgångspunkt – för arbetet i skolan med att planera undervisning och elevers lärande, för att kunna bedöma elevers kunskaper och förmågor och för att ge eleverna återkoppling som leder till fortsatt lärande. Ja, jag vet. Det är lite…Fortsätt läsa Planera, bedöma och ge återkoppling…då är det är behoven som är basen

Arbetet med stödinsatser – en guldgruva för utveckling på skolnivå

I det här inlägget tänkte jag skriva några rader om att utvärdera och följa upp arbetet med stödinsatser. Vi behöver både zooma in och undersöka hur arbetet med stödinsatser fungerar i relation till enskilda elever för att säkerställa att vi är på rätt väg. Men jag vill framför allt slå ett slag för att zooma…Fortsätt läsa Arbetet med stödinsatser – en guldgruva för utveckling på skolnivå

EHM -Elevhälsomötet: Karta och kompass från åtgärdande till förebyggande arbete

Bättre sent än aldrig brukar det ju heta. Här kommer det utlovade fjärde inlägget i raden av inlägg om EHM som vi; Anna, Ida och Maria skriver tillsammans.  De första inläggen hittar du här…  1. EHM – Elevhälsomötet: Att både tänka och göra nytt 2. EHM – Elevhälsomötet: Vad, hur och varför? 3. EHM –…Fortsätt läsa EHM -Elevhälsomötet: Karta och kompass från åtgärdande till förebyggande arbete