Vad betyder den här rubriken kanske någon undrar? Ja, ni som har läst min och Idas bok Specialpedagog med kompetens att utveckla skolan (länk) men även min och Marias bok Design för skolorganisation i praktiken (länk) har vid det här laget säkert insett att vi har en förkärlek för akronymer. I just det här inlägget…Fortsätt läsa LBS+USS=SANT
Vem ska utreda behov av särskilt stöd?
På många skolor utgör arbetet med att utreda behov av särskilt stöd en stor del av specialpedagoger och speciallärares arbetsuppgifter och arbetstid. En frågeställning som ibland gör sig hörd är om det verkligen är speciallärare och specialpedagogers värdefulla tid som ska ägnas åt detta arbete? Är det inte i stället klasslärare eller mentor som ska göra jobbet? Frågan vem ska utreda behov av särskilt stöd känns mer aktuell än någonsin. Våra styrdokument är…Fortsätt läsa Vem ska utreda behov av särskilt stöd?
Allt börjar i skolans organisation – del 3
Det här är det sista inlägget av tre. Du hittar del 1 här och del 2 här. Stoffet till inläggen utgår från studien Bureaucracies in Schools – Approaches to Support Measures in Swedish Schools Seen in the Light of Skrtic’s Theories (2017) och de tankar som väcktes hos mig när jag läste den. I det här tredje inlägget är…Fortsätt läsa Allt börjar i skolans organisation – del 3
Allt börjar i skolans organisation – del 2
Det här är det andra inlägget i raden av tre som handlar om skolans organisation och arbetet med stödinsatser. Inläggen berör hur organisationen i sig skapar både hinder och möjligheter för skolans förmåga att möta och stödja alla elever. Inläggen inspirerass av och tar till viss del sin utgångspunkt i studien Bureaucracies in Schools – Approaches to…Fortsätt läsa Allt börjar i skolans organisation – del 2
Allt börjar i skolans organisation – del 1
Lärare tycker sig inte ha kompetens nog att undervisa elever inom NPF utan ser det som en uppgift för exempelvis speciallärare eller specialpedagoger. Lärare vänder ut och in på sig själva för att skräddarsy undervisning (anpassa) för varje enskild elev. Allt för stort fokus hamnar på att anpassa med konsekvensen att träning och utveckling av…Fortsätt läsa Allt börjar i skolans organisation – del 1
Aktuellt & premiär
Vårterminen börjar närma sig sitt slut, men arbetet och planering för höstens arbete är ändå i full gång. Jag har länge samarbetat med Maria Kempe Olsson och Ida Necovski och nu har vi äntligen tagit steget att gå ihop på riktigt under namnet Unacum Kompetens. Till hösten erbjuder vi… 🦋öppna föreläsningar 🦋utbildningsdagar 🦋workshops 🦋webbinarium Mer…Fortsätt läsa Aktuellt & premiär
Digital release & webbinarium
Den 23 mars firar jag och Ida Necovski boksläpp av boken Specialpedagog med kompetens att utveckla skolan tillsammans med Gothia Kompetens genom en kostnadsfri digital release och webbinarium. Mer information hittar du genom att klicka på länken och där finns även länk för anmälan. Vi kallar specialpedagogens kapacitet för processkompetens, en kompetens som handlar om…Fortsätt läsa Digital release & webbinarium
Att leda elevhälsoarbete och en hälsofrämjande skolutveckling
Under våren läser jag en kurs vid Göteborgs Universitet som heter Elevhälsa och hälsofrämjande skolutveckling. Kursen ger mig möjlighet att zooma in och fokusera lite extra på detta viktiga ämne, vilket är en ynnest för mig som är lite nördig när det kommer till just det här området. En sak som jag själv är extra…Fortsätt läsa Att leda elevhälsoarbete och en hälsofrämjande skolutveckling
Hallå hela pressen…!
Nu finns det ett pressmeddelande om min och Ida Necovskis nya bok Specialpedagog med kompetens att utveckla skolan som släpps den 12 mars. Så här börjar pressmeddelandet: Det är dags att låta den föråldrade synen på specialpedagogik ge vika för en mer modern version. Genom att använda specialpedagogens kompetens i det förebyggande och främjande arbetet,…Fortsätt läsa Hallå hela pressen…!
Planera, bedöma och ge återkoppling…då är det är behoven som är basen
I det här inlägget tänker jag slå ett slag för elevers behov – som basen, en avgörande utgångspunkt – för arbetet i skolan med att planera undervisning och elevers lärande, för att kunna bedöma elevers kunskaper och förmågor och för att ge eleverna återkoppling som leder till fortsatt lärande. Ja, jag vet. Det är lite…Fortsätt läsa Planera, bedöma och ge återkoppling…då är det är behoven som är basen